Genre: Dans2018/201960 minutter uden pause
TN

SUPER HUMAN er en rå , humoristisk og tankevækkende danseforestilling som stiller skarpt på redefinere mennesket i nye optimerede udgaver.

Forestillingen fusionerer urban dans & cirkus, ny komponeret musik og scenografisk lys .

SUPER HUMAN skildrer et ekstremt krops univers og henter inspiration fra science fiction litteratur & film, superhelte/ heltinder og opdateret information om videnskabelige forsøg indenfor splejsning mellem hård teknologi og blød biologi.

Nogle mennesker drømmer om mennesket som en velsmurt og stadig mere perfekt maskine, intelligent, udholdende og evigt ung. Vi drømmer om at sejre over egen uformåenhed , over døden og over andre.

Det er helt almindeligt at forbedre sine egenskaber på kunstigt vis og moderne videnskab bringer drømmen om den perfekte blanding af menneske og maskine nærmere.

Hver dag når vi tættere og tættere på det tidspunkt hvor menneske og maskine smelter sammen. Ingeniørkunst, computerteknologi og hjerneforskning nærmer sig hinanden.

Er det på tide at definere mennesket på nye måder og opgradere menneskets kapasitet ?                               SUPER HUMAN er 60 minutter og egnet til publikum i alle aldre fra 6 + til 100 +                               Forestillingen har premiere på MOMENTUM ( Den fynske opera ) 7. april 2018


 


Spilletid

60 minutter uden pause

Medvirkende

Internationalt cast med 5 urbane dansere og cirkus artister i verdensklasse

Stanislav Arnaut

Mahamadou Lamine Gassama

Megan Deprez

med flere


Kunstnerisk hold

Ide , kunstnerisk leder & koreograf Lene Boel

Ny komponeret musik Rex Andrew Casswell

Lysdesign Jesper Kongshaug


Pressecitater og anmeldelser

NEXT ZONE – Lene Boels forestillinger har været Reumert nominerede i 2011 og 2015 , i kategorien                Årets Danseforestilling .

SUPER HUMAN har premiere den 7. april 2018 på Momentum – Den Fynske Opera / Odense

( Uddrag fra anmeldelser af  tidligere forestillinger af koreograf Lene Boel )

Kraftfuldt og ekvilibristiskAf Per Lundsgaard 16. februar 2016 (klip fra anmeldelse af forestillingen 7 RUNER )Lene Boel har en helt særlig evne til at få blandet street-dance med moderne ballet og cirkuskunster, så det bliver nærværende, spændende, nyskabende og fremstår som en samlet helhed – en ikke helt nem kunst.

 “Tribe er blevet en hvirvlende skildring af alle de forskellige overgange, som mennesket har ritualer for. Puberteten og udvælgelsen til anfører, men også de uundgåelige møder med udstødelse og ensomhed og accept og kærlighed. Lene Boel skærer ritualerne på tværs, som tredje del af sin trilogi Ritual. Hun befrier dem for al kontekst og zoomer bare ind på den person, som rammes af de stærke følelser og prøvelser. Og dermed skabes den medmenneskelige identifikation mellem tilskuer og danser – uanset om personen på scenen klarer sine halsbrækkende spins, eller om vedkommende bukker under og kravler ud…Guld, guld, guld Tribe er noget så forfriskende som en hiphop battle. Men Lene Boel formår at løfte battlens basale konkurrenceelement op til kunst, fordi hun så kunstfærdigt får komponeret et forløb for sine seks superdygtige streetdansere, der lige nu udgør kompagniet Next Zone. Her er electric boogie-bevægelser, hvor energien bølger så stærkt gennem kroppene på scenen, at den tilsyneladende også forplanter sig til tilskuernes kroppe i salen. Her er backspins så organiske, at ryggen automatisk krummes i tilskuersædet ud fra drømmen om at komme med ind i bevægelsescentrifugen. Og Jesper Kongshaugs lys er så forunderligt dragende med samme lokkekraft som musikken. Her drysser lyset vitterlig ned over kroppen som guld fra en gud. Dreje, dreje, dreje Netop ritualets drejende kraft er så stærk her. Mændene optræder i Dorte Thorsens forunderlige, hvide machokofter med grønne skærf og røde bånd. Og når de drejer, ligner de moderne dervisher, der drejer sig ud af virkelighedens jordnærhed og op i en højere, kropslig bevidsthed. Eller ind i bevidstløsheden. For det er i gråzonen mellem den kropslige hyperbeherskelse og den fysiske given-slip, at Lene Boels koreografi finder sin spænding.Danserne er fænomenale. Sonic, Nono, Spider og Kevin Mischel sammen med Abdoulaue Barry og Jeff Aksengor. Den ene kan skille hovedet fra kroppen det ser i hvert fald ud, som om hans hoved dingler i en tråd over hans hals, mens han danser. Og så videre.Disse specialistdansere har hvert deres repertoire af battletricks. Det skønne er, at Lene Boel har formået at komponere sin forestilling ud fra deres særlige bevægelser, så det hele løfter sig og bliver til en kunstnerisk helhed. Med subtile hilsner både til Martha Grahams Rite of Spring og Pina Bauschs. Og til Nijinskijs gudedans.Nu, nu, nu Nej, her er ikke den sædvanlige lineære dramaturgi, der ellers ligger i Stravinskijs Le Sacre. For Lene Boel leger mere med nuets kraft en række nu’er, der løfter sig i flok til Stravinskijs lokkende rytmer. Lene Boel har imidlertid fået komponisten Rex Casswell til at sample Stravinskijs vilde symfoniorkestermusik sammen med andre musikalske universer, så fusionen er blevet til et fabulerende og fantastisk stykke musik over alt fra afrikanske trommerytmer til fuglefløjt, rockn’roll, keltisk trut, orgelstorhed og storbylarm. Og pludselig lyder det som musik af i dag. Så jo. Lene Boels forestilling battler om optagelse i dansefællesskabet. Tribe kåres uomtvisteligt som Den Udvalgte.

“Lene Boel har stædigt udviklet sin interessante koreografi, hvor storbyens mennesker fremstår som en ny ’stamme’. Sidste år var det i forestillingen Dreamtime i Maskinhallen – og før den var det Shaman i 2014, Tribe i 2011 og Ritual i 2010.”
“Ved turneens første forestilling på Momentum i Odense var tilskuerne i hvert fald henrykte over dette kropsudtryk, der ligger så lykkeligt langt fra enhver eksisterende dansekliché. Det er tydeligt, at Lene Boel rammer et publikum, der hverken føler sig hjemme i ballettens verden eller hos Vild med Dans, men som er vild med samtidskropskunst.( 7 RUNER – Information – Anne Middelbo Christensen)

 

Billeder