Genre: Musikdramatik2021/202275
GO

Den Reumertnominerede forestilling Skattegraveren er en musikfortælling om forfatteren og skolelæreren Evald Tang Kristensen (1843 – 1929), en af de største indsamlere af mundtlig tradition på verdensplan.

Skattegraveren blev Kristensens kælenavn for et liv dedikeret til den store skat af folkeminder, som han indsamlede hos landbefolkningen på den jyske hede i det 19. århundrede.

Værkets lydunivers bygger på originale folkemelodier fortolket gennem en kombination af operaelementer, minimalisme og avantgarde.

Med sopran Signe Asmussen i spidsen består ensemblet af nogle af de mest fremtrædende musikere på den danske musikscene. I forestillingen engagerer performere sig i en særlig teknik, bestående af musikalsk brug af objekter, som inkluderer bl.a. at spille med spader og skrivemaskiner efter et komplekst partitur.

Forestillingen graver sig ind i fortidens kulturskatte både i kraft af udbredelsen af Kristensens mammutværk og i sin afsøgning af krydsfeltet mellem sang, musik, tale og scenisk værk.

Skattegraveren blev modtaget med begejstring ved afholdelse af Nordic Music Days 2021 på Færøerne, hvor forestillingen blev præsenteret som et dansk værk fra Dansk Komponist Forening.


Spilletid

75

Medvirkende

Signe Asmussen: sang, talekor, violin, spade

Thommy Andersson: kontrabas, cello, spade

Matias Seibæk: slagtøj, spade, skrivemaskine, talekor

Chano Olskær: trommesæt, spade, skrivemaskine, talerkor

Mauro Patricelli: cembalo


Kunstnerisk hold

Komponist, librettist: Mauro Patricelli

Videokunstner: Søren Meisner

Lysdesigner: Malte Hauge

Lyddesigner: Tommy Kamp Vestergaard


Pressecitater og anmeldelser

PRESSECITATER OG ANMELDELSER

Nomineret til REUMERT i kategorien Årets særforestilling, 2019. ”Denne overraskende dokumentaropera forklarede os i detaljer, hvordan en fonograf virker, og breve kom sært til live. Nøgternt, faktuelt og insisterende anderledes”. Reumerts komité, 2 juni, 2019. https://iscene.dk/2019/06/02/aarets-reumert- 2019-her-er-vinderne/
Uddrag fra udvalgte anmeldelser:

GREGERS DH. ”Det er som at blade i en stor lydbog. Frem og tilbage. Med hvilepunkter, dramatiske øjeblikke, øjeblikke, hvor de medvirkende griber skovle og graver, som er det efter de skatte, bønder og godtfolk gemmer i deres erindring”. Gregers Dirckinck-Holmfeld, 2019. http://gregersdh.dk/skattegraveren-takkelloftet- operaen-2-4-2019/

FINANCIAL TIMES. ”There’s charm in a production that coins a new genre. Like the stories of Hans Christian Andersen and the
3 of 8 11/10/19, 18:07
Skattegraveren – Turnenetværket for Voksenteater https://www.turneteater.dk/produktion/skattegraveren/
symphonies of Carl Nielsen, Patricelli’s opera thrives on a tension between the provincial and the metropolitan, the vernacular and the urbane”. Andrew Mellor, 2019. https://www.ft.com/content/b8afa99e- 56c2-11e9-8b71-f5b0066105fe

OPERAMAGASINET ASCOLTA. ”Skattegraven viser en svunden tid. Den graver ind til fortidens skatte i sin afsøgning af krydsfeltet mellem sang, musik, tale og scenisk værk”. Sanne Caft, 2019. http://operaensvenner.dk/skattegraveren-paa- takkelloftet-det-kgl-teater/

SEISMOGRAF. ”Patricelli har med sin tredje dokumentaropera, skabt en portal til fortiden. En vellykket blanding af opera og folkemusik”. Niclas Nørby Hundahl, 2019. http://seismograf.org/artikel/dokumentarisk- opera-kan-man-det

CPHCULTURE. ”Et særegent værk med udgangspunkt i den vestlige verdens største folkemindsamler, danskeren Evald Tang Kristensen”. Michael Søby, 2019. http://www.cphculture.dk /c055skattegraveren.html

SCENEBLOG. Skattegraveren er en rejse tilbage til den jyske muld, og med den lyrisk- dramatiske sopran Signe Asmussen i spidsen, samt spader, sand, og skrivemaskiners klapren, fornemmer man klart landsbyens liv. En frugtbar blanding af dokumentariske tekster, billeder og lydklip, samt klassisk opera og avantgarde. http://sceneblog.dk/skattegraveren-takkelloftet-
4 of 8 11/10/19, 18:07

Skattegraveren – Turnenetværket for Voksenteater https://www.turneteater.dk/produktion/skattegraveren/
operaen-paa-det-kongelige-teater/

ETNOCENTRISK (Skrevet af studerende ved europæisk etnologi): Operaen gør op med genrens klassiske udtryk ved anvendelse af både klassisk opera sang, cembalo, et band af slagtøj og strygere og stomp elementer, hvor skrivemaskiner og spader danner et beat. Anna Louise Møller Svehag og Elizabeth Aagren Mikkelsen, 2019
https://drive.google.com/file/d /1ed__BBGFrcQDMsyDh-OKDswqyOm4eP0a /view?fbclid=IwAR1du2Tf0-IiZvqTYGE3WC- VI9HN0iQFPo0mUEF8VqZm7yKT8yVs-s9goR8

Skattegraverens facebookside: https://www.facebook.com/skattegraveren/

Billeder