Genre: Musikdramatik2022/202365
GO

En provokerende musikdramatisk forestilling i et poetisk og sensuelt krigshærget univers med sopran, dukkefører, realistisk menneskestørrelse dukke og livemusiker.

Richard Strauss romantiske 2. Verdenskrigs refleksion Metamorphosen, er i forestillingen tematisk og musikalsk forbundet gennem opera med det sidste århundredes rædsler og den kommende klimakrise. I en katastrofe-historisk omfavnelse af de 2 verdenskrige, trækker forestillingen tråde til de kritisk transformerende forhold under klimakrisen. Ligesom i Strauss’ værk søger forestillingen trods menneskets lidelser og smerte forsoning gennem omvæltningernes uundgåelige natur. Dristige kompositioner for sopran opføres live på det tidlige elektroniske og unikt syngende keyboard Ondes Martenot udviklet i 1928 af M. Martenot, inspireret af overlab af toner i de tidlige militærradioer, som han betjente under 1.Verdenskrigs grusomheder. Som et raffinement er instrumentets lyd transmitteret gennem 1X2m store æstetisk og scenografisk bearbejdede metalplader og messinghorn drevet af kompressorer opfundet af musiker Peter Kohlmetz, der også komponerede til Sew Flunk Fury Wits præmierede og internationalt anerkendte forestilling STØV.


Spilletid

65

Medvirkende

Peter Kohlmetz Møller

Regína Unnur Ólafsdóttir

Svend E Kristensen


Kunstnerisk hold

Koncept Svend E Kristensen / Sew Flunk Fury Wit

Instruktion kollektivet Sew Flunk Fury Wit

Tekst Neill Cardinal Furio

Komposition Richard Strauss, Peter Kohlmetz, Neill Cardinal Furio

Lyddesign Rasmus Bunton og Andreas Hald Oxenvad

Lysdesign Jens Damsager Hansen

Kostumer Åsa Gjerstad

Konsulent instruktion Jesper Pedersen

Scenografiske metalplader Kristian Knudsen

Dukkedesign Svend E Kristensen

Klangkonstruktioner Peter Kohlmetz Møller


Pressecitater og anmeldelser

Forestillingen er et dristigt musikdramatisk værk, der tilbyder en helt særlig live oplevelse af det sjældne tidlige instrument og keyboard Ondes Martenoten, der præger klang og komposition. Det at overføre dele af Richard Strauss værk Metamorphosen for 23 strygere til Ondes Martenoten er en begivenhed uden fortilfælde. I forening med operaens sopran er der altså mulighed for at høre det uhørte i Sew Flunk Fury Wits transformation og bearbejdelses af Metamorphosen. Scenografiske bearbejdede stålplader for klang og blæsere med kompressor til gengivelse af lyd er unik og enestående. Forestillingen er tillige et udfordrende favntag med de 2 verdenskrige sat i direkte forbindelse med den kommende klimakrise. De historiske tråde i Strauss’ værk fra afslutningen af 2. Verdenskrig, kaldt det sidste romantiske værk, og Martenotens historik med oprindelse i tidlig elektronik og 1.Verdenskrig smelter sammen gennem et blik på fremtiden som både Strauss og Martenot skuede hen mod i deres virke. Instrumentet er særligt hjemkøbt til forestillingen og det eneste af sin art i Danmark. Det er tidligere brugt af komponister som Oliver Messian og i nutiden af fx. Radiohead og Daftpunk m.fl.. Metamorphosen bærer Sew Flunk Fury Wits kendemærke fra bl.a. forestillingen STØV fusioneringen af de realistiske menneskestørrelse dukker og opera, der ikke i samme grad i denne form benyttes af andre overhovedet. Det er i al sin enkelthed en genre-overskridende og overraskende forestilling, der har sit helt eget særpræg og formsprog. En garanteret oplevelse ud over det sædvanlige.

Billeder