Genre: Dans2020/20211.07

Duetten GRAVITY– en perception af værdi udfordrer vores opfattelse af alder, krop og identitet. Ryg mod ryg balancerer Sisse Lundøe (69 år) og Snorre Jeppe Hansen (27 år) deres egen og partneres kropsvægt, imens de cirkulerer rundt på scenen til dynamisk ny komponeret elektronisk musik af komponist Olga Szymula. Publikum sidder centralt på scenen i en cirkel der omkranser danserne. 1:1 møder danserne den enkelte publikums blik, som fastholdes i et åbent og nært møde, så længe den enkelte publikum ønsker det. Oplevelsen af at tyngdekraften ophæves opstår, når forbindelsen er særlig stærk og gensidig. Ved at forstærke og tydeliggøre iscenesættelsen af sanserne, får publikum muligheden for at opleve krop og sanser, der spænder fra observation til nærmest grænseoverskridende intimitet. GRAVITY – en perception af værdi zoomer ind på oplevelsen af nuet og stiller spørgsmålstegn til fremtiden.


GRAVITY – en perception af værdi tager udgangspunkt i en undersøgelse af begrebet tyngdekraft, og er sidste del af trilogien inspireret af temaet Rethink Ageing.


GRAVITY – en perception af værdi undersøger hvordan værdi konstrueres og kommunikeres.


Spilletid

1.07

Medvirkende

Danser Sisse Lunøe (69 år) og danser Snorre Jeppe Hansen (27 år).


(NB: Afvikler af lyd/ lys på scenen er koreograf Nønne Mai Svalholm)


Kunstnerisk hold

Koreografi og iscenesættelse: Nønne Mai Svalholm

Foto: Michael Harder

Komponist og lyddesigner: Olga Szymula

Dramaturg: Ida-Elisabeth Larsen

Konsulent på sceneteknik og lysdesign: Ise Klysner Kjems

Lysdesign: Nønne Mai Svalholm

Koncept og idéudvikling af skulptur/ mobile: Nønne Mai Svalholm

Produktion af skulptur/ mobile metalværkstedet, Godsbanen v. Eigil Ege

Konsulent på tekniske tegninger og konstruktion René Hansen/ CEO & Founder af Roon & Rahn.

Kuratering og co-produceret: Åbne Scene, Godsbanen

Produktion og administration: SVALHOLM


Pressecitater og anmeldelser

http://svalholm.dk
https://www.facebook.com/rethinkageing/


Publikum citater:

 

”I modsætning til mange andre gange jeg har set dans, så følte jeg mig ikke ekskluderet. Jeg synes at de (performerne) tager os (publikum) ind.” – Jesper, publikum (50+)

 

”Jeg oplevede en vægtløshed på scenen på trods af at jeg kunne se dem ligge på gulvet, så gjorde den langsomme bevægelse og lyden i rummet, at de to mennesker hvirvlede rundt i et vægtløst rum.” – Bjarne, publikum (50+)

 

I was struck by how they managed to convey emotions in each of their movements. I felt tension, anxiety, doubt, among others. I really appreciate that performance made me feel emotions like these, even most of them were uncomfortable. I could feel all the atmosphere they created inside me as if it were a wave that invades all your senses. What impressed me most was the force that came off their gaze every time they looked into your eyes. It was hard to keep eye contact because there were too many sensations at once. This made me reflect on how little we are used to maintaining eye contact, and use all our senses in our daily life. International studerende, VIA (21 år)

Billeder