Genre: Musikdramatik2021/202290 minutter uden pause

GOLDBERGVARIATIONER er en sansemættet iscenesat koncert, hvor publikum på midnatsblå madrasser under månestore balloner inviteres med langt ind i den besnærende tilstand mellem liv og drøm.


Ursula Andkjær Olsens nye tekst ”Goldberg Variationer” er skrevet direkte til J.S. Bachs tidløse mesterværk af samme navn og spejler musikkens gribende stemninger såvel som de mageløst komponerede flerstemmigheder og sindrige systemer i Bachs partitur. Og så er den inspireret af historien om en søvnløs greve.


For 278 år siden skrev Bach de originale Goldbergvariationer. Det siges, at værket blev bestilt af en bøhmiske greve, der led af svær søvnløshed. Så kunne grevens hof-musiker, den unge Hr. Goldberg, divertere med de skønne variationer, når søvnen ikke ville indfinde sig. Dét er dog vist bare en historie. Men en god en af slagsen. For den passer til musikken, der med sine 30 variationer skaber en tilstand, hvor tiden opløses og drømmene kan flyde frit. Denne tilstand er samtidig afsættet for Ursula Andkjær Olsens labyrintisk lagdelte drømmetekst, som flyder ind og ud mellem de mange variationer.


Opført af skuespiller Signe A. Mannov og akkordeonist Andreas Borregaard i et visuelt rum skabt til hvert enkelt spillested af Julie Forchhammer og Mikkel Jensen, udgør GOLDBERGVARIATIONER en usædvanlig tværæstetisk oplevelse. En iscenesat koncert hvor Andkjær Olsens nye lyrik vokser sammen med Bachs legendariske musik og hvor tæt samspil og nye refleksioner opstår mellem ord og toner.


”Jeg vil være tro imod de liv, jeg ikke har levet”


 


                                                                  fra ”Goldberg Variationer” af U. A. Olsen


Spilletid

90 minutter uden pause

Medvirkende

Andreas Borregaard, akkordeon

Signe A. Mannow, skuespiller


Kunstnerisk hold

Kunstnerisk ledelse: Andreas Borregaard og Julie Forchhammer

Tekst: Ursula Andkjær Olsen

Musik: J. S. Bach

Skuespiller: Signe A. Mannov

Akkordeonist: Andreas Borregaard

Scenografi og video: Julie Forchhammer

Lysdesign: Mikkel Jensen


Pressecitater og anmeldelser

Skrevet om forestillingen GOLDBERGVARIATIONER:

Weekendavisen

 

 

“Imens jeg husker, ødelægger jeg intet.”
Sådan begynder Ursula Andkjær Olsens nattetanker. Et jordskælv ved Dybbølsbro
erindres. Fantasier om uendelige trapper tager fart. Vinduer presser sig på, og Koncertkirkens egne gotiske ruder illumineres udefra, mens klodeballoner under
loftet modtager lysprojektioner og danner månekratere, da Andreas Borregaard når
til den 13. variation. En uendelig melodi af enestående skønhed.
(Januar 2019, Peter Johannes Erichsen)

 

Politiken

Akkordeonspilleren arbejder med at sætte musikken og koncertformen fri på nye måder, og ved to opførelser lørdag og søndag havde han sørget for, at Bachs toner blev flettet sammen med et stort udfoldet digt af Ursula Andkjær Olsen, der er skrevet med inspiration i netop dette musikalske værk.

Sikken en tur i drømmeland, de, der var mødt op i Koncertkirken på Nørrebros blå plads, fik sig. Med et digt, der er intet mindre end genialt, og som til slut samlede sine komponenter i en forbløffende skypumpe af ord, som løftede associationerne til Inger Christensen-højder og ledte tankerne hen på sonetkransen ’Sommerfugledalen’. Længe leve ordene og musikken og på snarligt genhør i drømmeland.
(Januar 2019, Thomas Michelsen)

 

 

 

Skrevet om Andreas Borregaards indspilning af Bachs musik

Politiken 07.08.2018
“Usædvanlig smukt”
“Ofte får musikken lov at stå i rummet som små skulpturer af lyd, der afløser hinanden.”

Gramophone (UK) August 2018
”This is terrific playing, by turns dancelike, lyrical and infused with a good-humoured reverence for such a distillation of Bach’s art as the Goldbergs”

Berlingske 19.12.2018
Udvalgt til top 10 bedste internationale klassiske udgivelser i 2018.

Politiken 08.12.2018
Udvalgt til top 20 bedste internationale klassiske udgivelser i 2018.

Billeder