Ny nervepirrende, psykologisk thriller af Jokum Rohde
Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Christopher Nolan, Edward St. Aubyn og Shakespeare, har alle lavet værker der udfordrer og leger med din hjernes dybeste afkroge. Jokum Rohdes GÅDEKATALOGERNE er ’Hamlet og Patrick Melrose på LSD, i et ’mind blowing’ univers, der leder tankerne hen på legendariske film som Dommedag Nu, Inception, Tenet og Shutter Island.
Den forhutlede Stefan Falk udfører små fordækte opgaver for den danske efterretningstjeneste. Oberst Ørhn, hans afdøde far, har, kort før sin tragiske død, givet Falk til opgave at undersøge og genaktivere en forladt underjordisk base ved Østersøen i lyset af den genopblussede kolde krig mellem øst og vest. En kvart kilometer under jorden. Men basen er ikke helt forladt, som alle ellers troede. I en celle langt under jorden møder Stefan Falk en fange glemt af tiden: den legendariske sovjetiske bevidsthedsforsker Alistair Vanga. Et møde der ændrer Falk for altid. Sandhed og selvbedrag begynder deres dæmoniske dans: Hvorfor plages Stefan Falk af hukommelsessvigt, mareridt om sin barndom, og hvorfor ringer hans far stadig til ham midt om natten, selvom han er død? Det viser sig, lidt efter lidt, at Stefan Falk er en anden end han selv tror – og at hans fars styrt under en bestigning af Vanga bjerget i Rumænien ikke forløb som Stefan Falk selv fortæller det.
GÅDEKATALOGERNE er et far-søn drama om en sadistisk manipulerende militær-far og en plaget sindslidende søn, sat i vor tid, hvor gamle konflikter genopvækkes, og verdens undergang endnu en gang er indenfor synsvidde. Hvordan kunne vi overhovedet glemme det?
Det er et studie i psykens fortrængningsmekanismer, et nervepirrende psykisk skakspil om familiebindinger, fortrængte minder, skjulte personligheder, dyb europæisk historie og en sort tankemagiker, Alistair Vanga.
Det er en far og hans leg med guddommelighed gennem sin søn og psykiske gidsel, den skizofrene Stefan Falk. Falk stilles overfor det grundlæggende spørgsmål: Hvem er jeg? Måske er han egentlig uden kerne, måske er vi alle. Så snart Stefan Falk stiller grundlæggende spørgsmål til hvem han selv er, skrælles han til intet. Og hvad ligger der efter denne livstruende selvransagelse? Arketype? Traume? Teater? Gud?
Forestillingen er en kombination af stramt retorisk kammerspil og bevidsthedens grænseløse spil i tid og rum. En vanvittig vovet psykedelisk leg med det underbevidste og en rå og sjælden voldsom tekst, der på samme tid indeholder et lyrisk og poetisk billedskabende sprog, der vækker et rystende værk til live. Læg hertil den europæiske stjerne-scenograf Christian Friedländers visionære billeder af gammel glemt psykisk forskning og europæisk historie samt den ambitiøse instruktør Maria Kjærgaard-Sunesens sans for en fysisk-visuelt orienteret tilgang til den dramatiske tekst, der efterstræber et sanseligt og tredimensionelt scenesprog. En forestilling, der sniger sig ind i det primitive ur-center af sindet. Her finder vi en helt ny orden i det dystopiske, katastrofale og fortabte. Gud har drejet nøglen om. Hvad er der tilbage af vores verden? GÅDEKATALOGERNE.
Forestillingen blev, i samarbejde med Teater V og Holstebro Teater, produceret i foråret 2021, men grundet Corona-nedlukningen kom den aldrig til at spille de planlagte 5 uger på Svalegangen, Teater V, Momentum, Randers Teater og Holstebro Teater. Forestillingen bliver nu genopsat og gennemarbejdet sammen med Instruktør, Pelle Koppel og bliver præsenteret i en genbearbejdet og opdateret version.
Spilletid
ca. 75 minutter uden pause
Medvirkende
Skuespillere: Victor Marcussen og Anders Valentinus Dam
Kunstnerisk hold
Idé: Anders Valentinus Dam og Jokum Rohde Dramatiker: Jokum Rohde Instruktør: Maria Kjærgaard-Sunesen Scenograf: Christian Friedländer Lyddesign/komponist: Johannes Eberl Smed Lysdesign: Anders Kjems Produktionsleder: Morten Birk Forestillingskonsulent: Pelle Koppel Teknisk afvikling: Steffen Brandt Producent: Teater O
Pressecitater og anmeldelser
Da forestillingen blev produceret i foråret 2021, men grundet Coronanedlukningen aldrig fik officiel premiere og kom til at spille for publikum, er der endnu ingen anmeldelser.