Genre: Musikdramatik2022/202360
GO

Berghain er en radiodrama-ravefest på rulleskøjter. Vi følger en ung mand, der for første gang oplever den berømte og berygtede Berliner natklub, Berghain – technomusikkens hjemsted, hvor festen aldrig stopper. Sammen tager vi på en Alice-i-Eventyrlands-rejse gennem klubben, ud på dansegulvene, og dybt ind i de mørkeste rum hvor alt kan ske. Her møder vi både mystiske og genkendelige karakterer i nye omgivelser, og føres afsted på en altopslugende sanserejse ud i det uvisse, på godt og ondt. En Live DJ mixer beats, publikum danser med. Rundt om suser skuespillerne på rulleskøjter, alt imens de lokkende forfører publikum til at tage springet dybt ned i kaninhullet. 


Forestillingen er skrevet af den Reumert-vindende dramatiker Magnus Iuel Berg og havde verdenspremiere på Folketeatret og Det Kongelige Teater til CPH Queer Theatre Festival under World Pride 2021 i København, hvorefter den havde en længere spilleperiode på Bøssehuset med udsolgt hver aften. Forestillingen fik repremiere i august 2022, hvor den spillede på Bøssehuset og Teater Katapult under Aarhus Festuge, og kommer nu på turné igen i sensommeren 2023. 


Forestillingen kan nydes af kulturnysgerrige publikummer i alle aldre, og er særligt relevant for et yngre publikum (primært 16-30) der elsker technomusik og ravefester. Forestillingen foregår på let forståeligt engelsk. 


Spilletid

60

Medvirkende

Skuespillere:  Daniel Neil Ash, Kristen Flanagan, Theresa Mangara, Chris Vincent og Jon G. Vopnfjörð


Kunstnerisk hold

Instruktør: Jeremy M. Thomas

Dramatiker: Magnus Iuel Berg

Komponist: Simon Muschinsky (When Saints Go Machine)

Lyddesign og lydafvikling: Karl Heding

Lysdesign og lysafvikling: Igor Halicki 


Pressecitater og anmeldelser

Copenhagen Post: “For a Danish audience poised on the brink of the nightlife sector’s reopening, it’s almost too good to be true. Most were swaying (or at least twitching with the effort of restraint) and many were all-out dancing in the pulsing darkness. Berghain is brave, honest and above all a huge amount of fun. Embrace it. Go in your leather, bring a collar and a leash, wear a strap-on! Or whatever. Berghain doesn’t hold back and neither should you.★★★★★ (5-stars) https://cphpost.dk/?p=127073

Information: “Hvilken vidunderlig energi! Publikum omringede scenen og stod op i en hel time og rockede med – parate til at lukke øjnene og følge med på drømmerejsen, der dog hurtigt blev til mareridt. De fem fysiske performere tiltrak sig rockstjernestatus. De optrådte i læder og netstrømper med tunge støvler, og de peakede med tvungne kys og lir. Replikkerne pumpede, som var de sanglinjer i et endeløst omkvæd, og så kom der ellers fart over den grumme eventyrfortælling om den unge ’uskyldige’ fyr, der opsøgte Berghain-natklubben for første gang, og som blev grundigt indviet i ravekulturens orgie af ecstasy og sex – eller forsøg på sex. 

Jeremy Thomas-Poulsen har iscenesat den effektive og hallucinerende tekst med en dunkende rytme, så det er oplagt, at Daniel Niel Ashs stilfærdige hovedperson i hvid T-shirt selvfølgelig ikke kan modstå fristelserne. Klubkongen Chris Vincent spankulerede spændstigt omkring med sine læderremme og styrede showet, hvor Kristen Flanagan blafrede med sine bryster i rød korsage og med turboacceleration i lårene. Og Theresa Mangara smilede brutalt hen over sine neongule kryds på brystvorterne, når hun bremsede ham, hver gang en ny, ukendt pille skulle betales, mens Jon G. Vopnfjörd trampede med støvlerne og spærrede for nødudgangen…. Syretrip med sexdrømme og hallucinationer ruller veloplagt gennem natklubben i Magnus Iuel Bergs stykke Berghain om en ung fyr, der opsøger et raveparty.” – Anne Middelboe Christensen 

https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2021/08/vellykket-lgbtq-teaterfestival-skroebelige-sind-saftige-kroppe 

POV International: ”Berghain er en queer totaloplevelse, en syret form for meditation. Forestillingen er modigt, men også skrøbeligt afhængig af sit publikum. Den er et klasseeksempel på, at teater er unikt, fordi det er noget, vi er fælles om i nuet – og aldrig er det samme to gange. 

Denne teateroplevelse er oplagt, som starten på en festlig aften – eller højdepunktet på den. Kig forbi, og hop med ned i kaninhullet og rave på klubben (som i virkelighedens verden er så kræsen, at de ikke ville lukke Elon Musk ind).” – Sophie Blendstrup 

https://pov.international/berghain-eksklusivt-rave-i-kaninhullet/ 

CITAT FRA MAGNUS IUEL BERG, STYKKETS DRAMATIKER: 

“Ideen til Berghain opstod som et ønske om, at introducere publikum til en verden, som kun få kender til: raverkulturen. Jeg har selv været en dedikeret ”raver” i mine 20’ere, så jeg har en stor kærlighed til det miljø, men det er en kærlighed, der er svær at dele. Det er meget svært at forklare det positive i, at unge mennesker samles, tager stoffer og danser til den lyse morgen og det er umuligt at forstå vigtigheden af det, når man ikke selv har været med. Det skaber et skel, der gør det svært at spotte de mennesker, der ikke kan styre festerne og ryger ned i sorte huller, og jeg ønskede derfor at skabe en fælles forståelse, som kunne gøre det lettere at tale om. Fotos: Laura Ioana V 

Derfor ville jeg tage publikum med på en rejse, hvor de kunne opleve på egen krop hvad det ville sige, at være med til en ravefest. På godt og ondt. De skulle danse til technomusik, mens de blev guidet gennem en kollage af de vildeste nætter, som jeg selv har oplevet, for til sidst at stå med en velinformeret holdning til miljøet. En forståelse for hvad det handler om og forhåbentligt et sprog til at tale om det. Og hvorfor Berghain? Fordi den klub rummer det hele og så er den skide svær at komme ind på. Hvis publikum skulle have den mest eksklusive raveroplevelse, så skulle det være der.” – Reumert vinder Magnus Iuel Berg.

Billeder