Genre: Crossover2025/202680

Performancegruppen Kant Fabrik skaber sammen med reumert-nominerede komponist Matilde Böcher en tværæstetisk forestilling over Marguerite Duras’ epokegørende tekst “Ødelæg, siger hun” fra 1969.


Under en kold sommer møder fire mennesker hinanden på et hotel. Elisabeth Alione er ordineret på sygeophold af sin mand samt deres mandlige læge. Hun er der for at glemme – hendes tilstand mærket af sovemedicin og isolation. Lyden af tennisbolde flyver gennem luften og slår mod hendes tindinger. En ting er sikkert, noget skal ødelægges, et håb skal genopstå.


I forestillingen ØDELÆG, siger hun, bliver Marguerites Duras’ tekst iscenesat for første gang i Danmark. Kant Fabrik har indhentet rettighederne til at skabe en forestilling med afsæt i romanen, og forestillingen vil indkapsle en revolutionær rastløshed og ufortrøden queerness, hvor stemme, krop og scenografi sameksisterer scenisk for at undersøge et menneskets indre, der forvandles gennem ødelæggelse. ØDELÆG, siger hun er et værk, der sætter det komplicerede forhold mellem destruktion og udvikling i spil på scenen.


Spilletid

80

Medvirkende

Solist: Signe Asmussen

Skuespillere: Lasse Steen, Johannes Lilleøre, (1-2 performere TBA)

Danser: S.E. Andersen


Kunstnerisk hold

Iscenesættelse og bearbejdning: Kant Fabrik

Scenograf: Anne Sofie Vermund

Koreograf: S.E. Andersen

Komponist: Matilde Böcher

Forfatter: Marguerite Duras

Oversætter: Morten Chemnitz


Pressecitater og anmeldelser

Anmelderne siger (Tidligere produktioner)

Om komponist Matilde Böcher:
‘’Rummets genklang klæder Asmussens sprøde stemme, og komponisten Matilde Böcher, der ud fra Mette Moestrups gendigtning af Sapfos digte har skrevet librettoen, har formået at indkapsle det usagte, og lader dermed Signe Asmussen indtage følelsernes rum på en i operasammenhænge sjældent set vis. ‘’
– Sceneblog ★★★★

”Nøgent og nærgående folder sangen sig ud i rummet uden andet at holde sig til end de stemmegafler, som solisterne indimellem holder ind mod kroppen. Frem for det kristne kors får vi her noget, der vibrerer af lyden af menneske.”
– Politiken ★★★★ (Monna Dithmer)

Om Kant Fabrik:
“Med udgangspunkt i den græske mytologi, og spørgsmålet, om det at miste sin stemme er ensbetydende med at miste sin frihed, har det dansk/tyske kunstnerkollektiv Kant Fabrik skabt det smukke værk DO SHARE MY PICTURE HERA, der bedst kan defineres som en interdisciplinær performance. Og det er præcis hvad Kant Fabriks dedikerede medlemmer er bedst til. I Østre Kapel, som en del af Sydhavn Teaters SCENESOMMER, har kollektivet iscenesat en fortælling der tager udgangspunkt i historien om den veltalende nymfe Ekko, der blev straffet af Zeus kone Hera, og derefter kun kunne gentage hvad andre havde sagt…
Et værk der til fulde lever op til den første sætning i Kant Fabriks manifesto: Vi bevæger os mellem velour og beton. For præcis sådan føles DO SHARE MY PICTURE HERA – en sanselig oplevelse, midt mellem det velgørende bløde og det urimeligt hårde.”
– Sceneblog 2020

“Netop oplevelsen af at miste sin stemme eller ikke at have en stemme, ikke at have indflydelse, ikke at blive lyttet til er knyttet til en kvindelig erfaring. Denne erfaring taler urhistorien om Ekko direkte ind i, og denne væsentlige fortælling iscenesættes interessant såvel fysisk, musikalsk som med ord og kostumer i første del af Do Share My Picture Hera.”
– Bastard Blog 2020

” Smuk dyb Berliner danseavantgarde i tværestetisk performance. I Kant Fabriks OF ENVY.SHE SAID får du ikke noget foræret, men hvis du er med på at blive udfordret, og nyder den nonverbale stil hvor du selv må fortolke og sætte ord på handlingen, så skal du opleve Susanne Engbo Andersen og Anne Sofie Vermunds mørke, men smukke performance.”
– Sceneblog 2018

Billeder