Genre: Taleteater2018/2019
TN

I 1930 skrev Benito Mussolini stykket De 100 dage om Napoleons 100 dage som selvudnævnt kejser og hans fald. En stykke propagandateater om skaberkraft og destruktion, som blev opført med stor succes rundt omkring på de store europæiske teatre i sin samtid. Mussolini forsøger i manuskriptet at drage paralleller mellem sig selv og Napoleon. Fælles for dem begge er deres had, afsky, foragt og modvilje mod al slags folkevalgt repræsentantskab.


Teater FÅR302 vil med dramatikeren Lucas Svenssons (Smerten, Sympati for Djævelen) nådesløse greb om det 20. århundredes kontroversielle magtskikkelser undersøge dette selvforherligende heltedigt, som handler om Europa – og om demokrati versus diktatur.


Mussolinis stykke er ikke ufarligt. Det er skrevet i 1930 af en af datidens farligste og mest magtfulde mænd. Som mange før og efter bruger Mussolini medierne i sin nedbrydning af demokratiet, jf. Goebbels skriverier og både Berlusconi og Trumps medietække og -monopol. Spørgsmålet er: Ville det have haft samme gennemslagskraft, hvis det var skrevet nu, hvor populismen ruller ind over Europa? – Og vi spørger: Kan vi skabe nye, moderne helteskikkelser, uden at skabe nye fjendebilleder?


Medvirkende

Jesper Hyldegaard, Birgitte Prins & Charlotte Munksgaard


Kunstnerisk hold

Instruktør: Nicolei Faber

Dramatiker: Lucas Svensson

Scenograf: Siggi Óli Pálmason


Billeder