Genre: Dans2021/202260 minutter (uden pause)

LEAS RUM er en mørk, poetisk og visuel stærk danseforestilling baseret på en virkelig historie. Forestillingen åbner det ubegribelige og sårbare rum et barn efterlades i efter seksuelle overgreb. Forestillingen belyser den brutale ændring af verden og tabet af mening og identitet i det indre kaos et barn gennemlever; fuldstændig alene, truet til tavshed, faret vild i sit traume, i skam, skyld og angst.

LEAS RUM springer i tid og rum, mellem barn og voksen og blander virkelige hændelser og erindringsglimt med drømme og mareridtsagtige billeder. LEAS RUM fortælles med underspillet humor og alvor gennem dans, ord, video og nykomponeret musik.

Med LEAS RUM sætter koreograf Pernille Garde skarpt fokus på konsekvenserne ved seksuelle overgreb mod børn og belyser et ubegribeligt og sårbart rum, usynligt for alle andre, fordi overgreb mod børn foregår mellem krænkeren og den krænkede bag lukkede døre.

LEAS RUM blev nomineret til en Reumert i kategorien årets danseforestilling 2020. CPHCULTURE nominerede LEAS RUM i kategorien årets danseforestilling 2019/20. Sherwin Dianne Reyes blev nomineret af CPHCULTURE i kategorien årets danser 2019/20, for hendes præstation i LEAS RUM.

Reumertjuryen 2020: “Der var ikke noget formildende ved den autentiske overgrebshistorie i LEAS RUM, men der var noget afslørende originalt i dansens skildring af barnekroppen, der blev smadret af to voksne mænd. De rev i pigens smidige krop, så den var ved at blive flået i stykker. Og så man mærkede voldtægtens uhyrligheder. En ækel styrkedans der satte sig i sindet.”

Pressen skrev:

♥️♥️♥️♥️ Politiken: “Dansens styrke gør ledsagende ord overflødige. Man behøver ikke vise så meget, følelsen går lige ind. Overgreb lugter ilde. Den tur ned i mørket har publikum på Bådteatret en sjælden mulighed for at være med på. Helt tæt på.”

IScene: Instruktør Pernille Garde har ladet sig inspirere af en virkelig historie og har skabt en ordknap, men følelsesstærk fortælling om det tabubelagte emne. Vi ved, det sker, men vi vil helst ikke tale for meget om det. Det vil kompagniet Pernille Garde Stage Art og de får vævet en både poetisk og brutal koreografi, der rammer, fordi de fysiske billeder er så stærke”

Cph Culture: “LEAS RUM bekræfter, at det er muligt at lave en danseforestilling selv om så vanskeligt et emne, når blot den kunstneriske integritet er i orden. Det er den heldigvis på Bådteatret.”

⭐️⭐️⭐️⭐️ Sceneblog: “Pernille Garde er i LEAS RUM ikke bange for at tale om smerten, og slet ikke bange for at bruge smukt koreograferet dans til at vise den.”

♦️♦️♦️♦️Ungt Teaterblod: “Denne forestilling er nemlig et yderst flot iscenesat og gennemkoreografisk værk, der virkelig forsøger at sætte skub i et emne, der ikke normalvis bliver berørt særlig ofte.”

Michael Svennevig: “Forestillingen er en drøm, der af og til bliver til mareridt, men med glimt af humor, der funkler underfuldt igennem mørket, og det har vi brug for, når det gælder en historie som denne.  […] Det er en helstøbt og modig forestilling gennemført med stor kunstnerisk ekvilibrisme og integritet.[…] Der er ingen vej udenom LEAS RUM.”

Vibeke Wern, Danstidningen: “En stor force ved forestillingen er, at den aldrig bliver patetisk eller vulgær, heller ikke i de mere befamlende indslag og stiliserede overgreb. Mons Niklas Schak har lavet en enkel og stemningsfuld musik med uhyggelig grundtone til den velfungerende lille forestilling om et stort og svært emne.”



Publikum og målgrupper

LEAS RUM henvender sig til et bredt publikum men også til fagspecifikke grupper som psykologistuderende, sygeplejestuderende, pædagogstuderende, socialrådgiverer, psykiatere, sosuassistenter, læger og socialt faglige der arbejder med børn, unge og voksne, politikere i kommunernes sociale udvalg og diverse rådgivningslinjer for børn og unge.

Det unge publikum Vi ser et stort potentiale i det unge publikum både for 9.-10 klasser samt gymnasier. Vi ønsker at gå i dialog med de unge efter forestillingen i en samtale om det koreografiske værk og tematikken; om grænser, traumer, diagnoser, behandling og seksuelle overgreb mod børn.

Artists Talks Koreograf Pernille Garde deltager gerne i Artist Talks efter forestillingen. Der er mulighed for at Lea Vesterby Olesen og Line Sidenius, direktør for Askovhus – behandlingssted for unge med spiseforstyrrelse og selvskade også deltager i Artist Talks. Der vil være en ekstra udgift forbundet med deres tilstedeværelse.


 


Spilletid

60 minutter (uden pause)

Medvirkende

Dansere: Sherwin Dianne Reyes, Bo Madvig og Jan Vesala,


Kunstnerisk hold

Koreografi, idé, manuskript og iscenesættelse: Pernille Garde, Inspiration: Lea Vesterby Olesen, Komponist & lyd: Mons Niklas Schak, Scenografi & video: Signe Krogh, Lysdesign: Maria Pi Houmann, Kostumer: Åsa Gjerstad, Dramaturgisk & koreografisk konsulent: Lisbeth Sonne Andersen.


PERNILLE GARDE STAGE ART skaber forestillinger i grænselandet mellem dans og teater og fortæller historier med en stærk fysisk sensibilitet, følelsesmæssig dybde og en særegen æstetik. Kompagniet bringer opmærksomhed, lys og humor på alvorlige, mørke emner som tab, seksuelle overgreb og krig. I et detaljeret billedsprog inviteres publikum med ind i et fysisk og emotionelt univers med mange lag og fortolkningsmuligheder.


Pernille Garde har tidligere turnéret med forestillingen STILHEDENS SYMFONI (2011) om en soldat der vender hjem fra krig og LOST MEMORIES (2015) om psykisk sygdom og tabt hukommelse.


Pressecitater og anmeldelser

Billeder