Mistrivsel blandt både unge og voksne er et stigende problem.
Og det skyldes måske ikke mindst den digitale tidsalders indtog.
Flere og flere forhold er uden fysisk kontakt. Uden kropslig konsekvens. Vi stirrer på en skærm og tror vi er i kontakt med andre mennesker. Samtidig gror vores nakke fast i foroverbøjet retning, vores fingerspidser slides mod plasticknapperne og vores øjne sendes flakkende rundt i et lyshav af afbrydelser. Med tiden overbevises vi om, at den tilstand er normal. Men degenerationen er i gang. Algoritmer kloner vores søgninger og kobler os til vores egne interesser i det uendelige – det vi møder på skærmen er ikke forstyrrende liv, det er en til stadighed billigere version af os selv. Vi bliver mere og mere uegnede til at mødes i den fysiske virkelighed. Vi bliver mere og mere ensomme. Alle sammen. Samtidigt.
Forestillingen Det kontaktløse forhold handler om en ensom mand omgivet af digitale apparater, som bliver forstyrret af sin nye nabo og ikke kan tåle det. Han gemmer sig i sengen med hænderne for ørerne, men pludselig ryger han ned i et hul til en anden verden uden levende væsener kun beboet af en menneskestor robot. Det er næsten for godt til at være sandt…
Spilletid
65
Medvirkende
Skuespiller og performer: Øyvind Kirchhoff, udannet skuespiller fra mimeskoler i Paris, kapaciteter inden for fysisk teater, mime, klovn, maske og dukkeføring, studier i teaterhistorie og teateræstetik, kunstnerisk leder af Forsøgsstationen og Det Olske Orkester.
Danser og performer: Katrien van der Velden, uddannet i dans og koreografi fra Den danske Scenekunstskole, nysgerrig på det tværæstetiske felt, der kombinere dans og scenografi i stoflige dimensioner. Sideløbende erfaring bl.a. fra ophold på Inter-University for Dance Berlin (HZT), samt samarbejder med bl.a. Gunilla Lind Dans og Åben Dans.
Kunstnerisk hold
Rolf Søborg Hansen, dukkemager, dukkespiller og scenograf, stor erfaring med eksperimenterende dukketeater på bl.a. Bådteatret. Til stadighed interesseret i nye læringsfelter; aktiv omkring forsøgsformater og grundforskning bl.a. på Forsøgsstationen.
Lotte Faarup, instruktør, dramatiker og kunstnerisk leder, force inden for det poetiske, eksperimenterende, stoflige, stedsspecifikke, politisk grænsesøgende teater, der til stadighed søger nye veje for publikums fysiske og rumlige perception.
Jonas Jørgensen, lydkunstner, har arbejdet med Det Olske Orkester de sidste 9 år og har stor passion for eksperimentelle og teknisk nørdede udfordringer.
Jeppe Lawaetz, lysdesigner og tidl. underviser på Statens Scenekunstskole, optaget af det eksperimentelle og af grænsesøgende formater.
Jon Gelting, opfinder, teknisk tegning, optaget af fremstilling af rekvisitter, mekaniske rekvisitter og speciel effects – 3D print til rekvisitter og mekaniske løsninger.
Pressecitater og anmeldelser
https://www.detolskeorkester.dk/det-kontaktloese-forhold/
nederst på siden står om pris og scenekrav. Billeder, videoer mm. ligger også her ;)
Anmeldelsescitater:
“Stor teaterkunst, simpelthen.”
Michael Svennevig blog
”Det Olske Orkester har, inspireret af H.C. Andersens ’Nattergalen’, begået en fin og analogt skarpsindig fortælling om menneske og maskine i digitaliseringens tidsalder. Det er anderledes dukketeater for voksne og store børn.
Alt går op i en scenekunstnerisk ret skøn forening i Lotte Faarups klare instruktion, hvor både performere, lys og lyd formår at gøre stort indtryk med små virkemidler.”
Teateravisen.dk
“Katrien van der Velden er en vanvittig performer. I sin rolle som den forstenede og fjernstyrede kvinde, fremviser og udfordrer hun både, hvad kroppen kan og hvad den er i stand til at udtrykke. Jeg sidder stadigvæk tilbage tvivlende på, om hun virkelig er menneske eller om det er elektricitet, der løber igennem hendes årer. ” Scenekanten.dk
”Jeg er underholdt fra start til slut.”
Den4væg.dk
“Det er teater, når det er allerbedst. Det er lige præcis det, de små teatre kan – more og underholde os med helt aktuelle og tankevækkende spørgsmål. ” Danskesceniorer.dk