En visuel og sort-humoristisk musikperformance om flugt, overlevelse og drømmelandet Canada.
CANADA er en visuel musikperformance om et samfund, hvor der er sikkerhed, fred og frihed for alle. En forestilling om flugt og krig, om overlevelse, om angsten for fremmedhad og om drømmelandet Canada. En smuk, intim og sanselig oplevelse. Iscenesætter Nina Kareis’ personlige historie fortælles gennem et netværk af billeder i en magisk realistisk erindringskollage. Vi hører om en opvækst i 1970’ernes Århus. I skolegården snakker børnene om de nytilkomne tyrkiske ‘fremmedarbejdere’ og der er spinkle toner af et spirende fremmedhad. Dette sætter gang i barne-fortællerens nedarvede traumer fra hendes Østrigsk-Jødiske familie og hun begynder at lave flugtplaner.
I CANADA trækkes der linjer mellem det personlige og det storpolitiske, det historiske og det samtidige. Vores verden anno 2020 spejles i en barndom i provinsen i 1970’erne, som igen spejles i det fremmedhad, der herskede i Østrig under 2. verdenskrig. Det er en personlig fortælling og verdenshistorien i samme båd.
Spilletid
60
Medvirkende
Pete Livingstone, Amia Miang, Bo Carlsson
Kunstnerisk hold
Fortællerstemme og instruktør: Nina Kareis
Scenografi: Johan Kølkjær
Komponist: Pete Livingstone
Lyddesign: Erik Christoffersen
Lysdesign: Martin Danielsen
Pressecitater og anmeldelser
Smuk….Elegant. Livingstones Kabinet … er et forbillede på hvordan man på en scene kan formidle helt simpelt og klart, uden at blive belærende eller tale ned til publikum
Der er så meget teater der bare er pjank og pjat. Men engang imellem kan man mærke alvoren bag ord og handling.Sådan er det i allerhøjeste grad med den visuelle performance ‘Canada’ hos Livingstones Kabinet..
Forestillingen skal opleves for sin helt særlige fortælleform, der giver det porøse den nødvendige kant af smerte i et billeddigtende univers, vi ikke møder så ofte.
Tankevækkende…charmerende…stemningsfulde. En fin og ikke anmassende stemme i den nærmest uendelige flygtninge- og udlændingedebat i Danmark.
Den menneskelige stemme er forunderlig; så præcis og nøgen som i Canada på Bådteatret, hvad enten det gælder Nina Kareis’ indtalte speak eller Pete Livingstones ledsagende falset. Det er et tilbud om at give slip og lade sig glide med i en teatermæssig billedstorm.